torsdag 28 juli 2016

Mina tankar i dag handlar om vår förste semester veckas.

Det var planerat att vi skulle åka efter Göta kanal på Östergöta sidan. Vi började resan  från Skattkärr. Naturligtvis kom vi i väg lite för sent, vi skulle handla lite i Kristinehamn och visa bussen för min kusin Birgitta.
Det bar av södöst ner mot Degerfors,Svartå och Laxå.
Då började vi inse att till Borensberg kommer vi inte som var planerat som först stoppet. Men strax före campingen vid Östra Laxsjön visste jag att det fanns en fin ställplatts.

Där slog vi till det var också vid Laxsjön och fin utsikt över sjön.
Dag 2
Vi kommer till Borensberg ganska tidigt på dagen, men ställplatsen var redan fullbelagd. Men vi hittade en fin plats på andra sidan kanalen så det löste sig iaf. Vi tog en kvälls promenad och tittade på båtar och det berömda Svea hotel från fllmen Göta kanal.

Dag 3 Då blev det Bergsslussar, trevligt att se den långa slusstrappan med åtta slussportar på rad, med sammanlagd lyfthöjden på 17 meter.
Från Berg åkte vi vidare på norra sidan an Roxen, det blev inte så långt ca 40 mil.

Denna gång blev det en liten camping, jag berättade för den som satt i reseption att bussen var 11,3 lång och vägde 10 ton, hon hänvisade en stor platte till oss. Stor och stor, stod vi som man brukar på en camping men fronten ut mot stick vägen så stod jag med 2 meter av bussen ute på vägen. Då vände jag den och ställde på tvären, det gick bra ruten var 12 meter bred så jag hade några decimeter fram och bak till gränsen för min ruta. Det hade nog gåt bra om inte den som stod närmast oss på ena sidan blivit så arg som han blev.
Det var inte på oss han var arg, det var den som stod på andra sidan som stod på säsong, han stod också på tvären som vi.
Det som retade honom var att man ska stå med draget på en husvagn ut mot stick vägen, om det skulle uppstå brand.
Det ska vara lätt att koppla på och dra ut vagnen, efter som den vagnen inte stod som den skulle då blev det inte 4 meter mellan ekipagen.
Ska säga för vår del spelade det roll hur vi stod, det har bara varit att riva i växeln och köra det som kom i vägen blev överkört men vad kvittar det om det brinner.
Den mannen blev tyvärr så arg så han rev förtältet och drog därifrån.
Dag 4
Norsholm och inloppet i kanalen igen, fortsatte ner efter kanalen så gott det gick, nästa stopp och natt blev Söderköping, hittade den ställplatsen som vi skulle till, när ni kom var det tre husbilar där. Vi tog en rundtur i de gamla delarna av staden för att sedan efter en timma komma tillbaka till ställplatsen, då var det inte 3 husbilar där utan 33 husbilar.

Dag 5 Stegeborgs slottsruin, i sundet mitt på Slätbaken.
Det blev en vandring uppe vid ruinerna, och upp i tornet så längt man fick komma, fin utsikt var det där ifrån.

Vi åt lunch på hamnkrogen innan vi åkte vidare på små vägar ner mot Gryt och ut till en fiskehamn.
Det fanns inget bra ställe att stå på där ute så, vi fortsatte till Valdemarsvik där finns det en ställplats precis före innan man kommer in i staden. Fullt naturligtvis, så det var bara att dra vidare, men när vi står där på östra sidan av viken ser jag på andra sida står det en husbil på en kaj.
Vi åkte dit, inga bekvämligheter men det var en jätte fin plats, hela inloppet till Valdemarsvik framför oss.

Det blev en lugn och skön natt, och än så länge inget regn att tala om.
Fortsättning på veckan följer.