tisdag 28 juni 2016

En liten presentation av vår kära Frda'

 Fri dá = Vår kära husbuss som vi köpte 2012, Bussen har gått som stadsbuss här i Karlstad. Och denna bild är Fri dá  i unga år.

En släkting till mig köpte henne och byggde om henne till husbuss. Senare blev hon såld till en man i Hagfors som senare sålde henne vidare.
Där slutade kontrollen på vart hon tog vägen, min släkting skaffade en annan buss och började bygga på 2006. Jag var sjukskriven efter en olycka 2007 och var upp och tittade hur bygget fortlöpte. Jag var mycket intresserad av bygget för jag hade tankar på att någon gång skaffa en egen husbuss.
Men 2012 Ringer min släkting Dan och säger att hans gamla buss är till salu, han hade sett den på Blocket. Jag kollade och det var ju den som Dan hade.
Men den var i Sundsvall, vi åker och tittar på den säger Dan. Men det är ju 50-60 mil dit säger jag. Dan kontrar med, jag följer med vet du, det slutade med att vi åkte upp nästa helg och tittade på bussen. Hon var jätte fin,
 en liten skada på ena sidoluckan var det som syntes men hon gick jätte fint när vi prov körde henne. Min sambo tyckte om henne direkt, Vi konfererade en stund sedan sa vi att vi tar med henne hem till Värmland igen.
Det har vi inte ångrat en minut, bara att lasta i det som ska ätas och lite kläder om det inte är i bussen redan. Vi har åkt ca 5-600 mil varje år, lite träffar med husbussens vänner brukar det bli varje år.
Lite egna special ställen har vi skaffat oss också, Lyrestadshamn efter Göta kanal den platsen har vi besökt flera gånger vart år. Ja det är så att både jag och Gudrun har släktingar där, de bor 200 meter bort på andra sidan kanalen vid kyrkan. De brukar inte tala med oss när vi kommer för att besöka dem, det här låter ju lite konstigt eller hur. Det är så att de bor några meter under markytan vid Kyrkan.


 //Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar